Home | Updates | Joris Rail Classic | Joris Webs

HLE: Reeks 13:


Geschiedenis:


De HLE 13 is gebouwd tussen door Alstom en Bombardier van 1999 tot 2001.Er zijn 60 exemplaren van gebouwd voor de NMBS en 20 voor de CFL die genummerd werden als 3001-3020. De 3001 brande reeds uit.

Momenteel doet de reeks 13 dienst op de ICa Oostende-Eupen en op de ICo Brussel-Maastricht/Gouvy. Verder verzekeren zij vele goederentreinen en ook diverse P-treinen (allen op de as Oostende-Brussel-Welkenraedt). Tenslotte doet de reeks 13 ook dienst op de ICj Brussel-Luxemburg, en dit met M6 rijtuigen.

De HLE 13 heeft Multiplex en kan daardoor in treinschakeling rijden en in trek-duw met I11 en M6 rijtuigen.

Foto's:


De 1302.De 1302 is opweg met buizentrein 47807 naar de Waaslandhaven. Beervelde, 29/03/2012.
De 1303.De 1303 heeft zonet België achter zich gelaten, en rijdt met gestreken pantografen het station van Jeumont binnen. Zo zal hij 'vliegend' omschakelen naar 25Kv, de Franse spanning aan de andere kant van het station. 07/09/2012.
De 1304.De 1304 is met trein 44820 opweg van Antwerpen Noord naar Le Bourget. Achter de loc bevinden zich 4 containerwagens voor het vervoer van radioactief afval. Lokeren, 08/09/2012.
De 1306.De 1306 heeft goederentrein 44820 naar Le Bourget aan de haak. Direct achetr de loc bevindne zich 2 wagens voor het vervoer van radioactief afval. Marke, 22/11/2012.
De 1307.De 1307 rijdt op 21/02/2006 met zijn ICg trein van Antwerpen naar Oostende. Lokeren.
De 1309.De 1309 en de 3007 (CFL) rijden met trein 49812 van Zandvliet naar Creutzwald(fr). Deurne/Mortsel, 22/02/2011.
De 1310.De 1310 heeft zonet de halte van Beervelde achter zich gelaten met buizentrein 47807 op 29/03/2012.
De 1311.De 1311 en de 1301. Paliseul, 06/09/2012.
De 1311.De 1311.Paliseul, 20/09/2012.
De 1312.De 1312 en de 1320 rijden met hun kolentrein voor Creutzwald door Franière. 06/11/2009.
De 1317.De 1317 en de 1314.Paliseul, 20/09/2012.
De 1320.De 1320 rijdt met een goederentrein door Duffel op 19/09/2008.
De 1321.De 1321 en de 1314. Pondrome. 06/09/2012.
De 1323.De 1323, Ekeren, 05/09/2012.
De 1327.De 1327 en de 1335. Naomé, 06/09/2012.
De 1331.De 1331 en de 1307 zijn opweg met een kolentrein naar Creutzwald. Duffel, 06/11/2009.
De 1333.De 1333 rijdt met een sleep platte wagens als trein 44715 naar Bettembourg. Tanville, 02/04/2011.
De 1334.De 1334 rijdt met de ICg van Antwerpen naar Oostende. Lokeren, 24/04/2006.
De 1337.De 1337 rijdt met de ICa Eupen-Oostende door Pepinster. 05/12/2009.
De 1337.De 1337 rijdt met AT 1406 Fréjus-St.-Raphael - 's Hertogenbosch, ingelegd door EETC, door Marloie. Achter de loc bemerken we 2 WLAB30, een ligwagen ex-TUI, een restaurantrijtuig ex-Grill Express SNCF, opnieuw 2 ligrijtuigen ex-TUI, ditmaal in de nieuwe huiskleuren van EETC, gevolgd door een ligrijtuig dat gehuurd is van de SBB. Tenslotte bevinden zich achteraan de trein 6 DDm autotransporters ex-NMBS. 08/08/2010
De 1338.De 1338 rijdt met een piekuurtrein door Drongen, en is opweg naar Oostende. 14/09/2009.
De 1339.De 1339 rijdt door Lokeren met de ICg, bestaande uit M6 rijtuigen. De rijtuigen meeste rijtuigen zijn M6A die tijdelijk gedeclasseerd zijn. Achteraan rijdt de 2113 mee.
De 1339.De 1339, Drongen, 29/05/2009.
De 1340.De 1340 en de 1330 rijden met containertrein 32783 van Antwerpen (Zandvliet) naar Athus langs de oevers van de Maas. Dinant, 02/04/2011.
De 1341.De 1341 rijdt met de ICa Eupen-Oostende door Drongen. 29/05/2009.
De 1343.De 1343 rijdt met de ICa Eupen-Oostende door Sint-Anna-Pede. 29/04/07.
De 1343.De 1343 is aangekomen in Gent-Sint-Pieters met een p-trein op 03/04/2009.
De 1345.De 1345 rijdt langs de luchthaven van Zaventem met een ICa Eupen-Oostende. 05/02/2011.
De 1346.De 1346 heeft een speciale samenstelling aan de haak, waarmee hij als ICj 2106 opweg is naar Luxemburg. Haversin, 06/09/2012.
De 1346.Enkele uren later duikt de 1346 opnieuw op met deze samenstelling, maar ditmaal als IC naar Brussel te Chapois. 06/06/2012.
De 1348.De 1348 zal zodadelijk vertrekken uit Brussel-Zuid met een ICa naar Oostende, 24/03/2010.
De 1349.De 1349 en de 1342 omkaderen een ram M6 rijtuigen. Dit is een van de nieuwigheden van de dienstregeling van 10 juni 2007. De foto is gemaakt te Lokeren, op de ICg, op 10/06/2007. Op 10/06/07 reden bijde locs in treinschakeling.
De 1350.De 1350 rijdt op 15/10/2009 met de ICa Eupen-Oostende door Hansbeke.
De 1351.De 1351 brengt met de INT Vauban naar Basel tot Luxemburg, waar een Franse loc de trein zal overnemen. Chapois, 06/09/2012.
De 1352.De 1352 rijdt met een IC naar Brussel door Grupont. 08/08/2010.
De 1353.Op 22/04/2009 rijdt de 1353 met een P-trein naar Oostende. Drongen.
De 1350.Op 24/04/2009 verloor de reeks 16 haar laatste vaste diensten. Die dag nam de reeks 13 namelijk al het werk van de reeks 16 over. De 1354 rijdt met een P-trein, die voorheen door de reeks 16 gesleept werd, door Drongen.
De 1355.De 1355 rijdt naar Jemelle met een P-trein bestaande uit M5 rijtuigen. Natoye, 13/04/2012.
De 1355.De 1355 is met de ICj opweg naar Luxemburg. Chapois, 06/09/2012.
De 1356.De 1356 komt aan in Gent-Sint-Pieters met de ICa naar Oostende. 12/02/2009.
De 1357.De 1357 brengt een sleep Franse rijtuigen naar Libramont als trein 19511, vanwaar ze als bedevaardstrein 18511 naar Lourdes zullen vertrekken. We bemerken oa ambulancerijtuigen en een bagagewagen. Chapois, 06/09/2012.
De 1358.Het is al donker als de 1358 met P8008 vertrekt uit Hansbeke. 22/09/2010.
De 1359.De 1359. Paliseul, 20/09/2012.
De 1356.De 1360 rijdt op 04/04/2006 door de Lokerse velden.

Terug

Over mij | Sitemap | Disclaimer | Contact | ©2001-2023 Joris De Mol